Yazar : admin Tarih : 03 Oca 10
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]Facebook’ta tavla oynayabileceğiniz pek çok tavla uygulaması bulunmaktadır. Bu uygulamalardan liderliği
Backgammon (Tavla) isimli uygulama aylık 103.889 aktif kullanıcısı ile kapmıştır. Facebook’ta tavla oynamak için tıklayınız.
Tavla Nasıl Oynanır?Tavla Türkiye’de en çok oynanan oyunlardan biridir. Tavlayı bilmeyenler, oynayanları seyrederek öğrenirler. Tavlanın kurallarını bilmek kadar, iyi oynayabilmekde önemlidir.
Oyunun AmacıOyunun amacı, rakibinizden önce tüm pullarınızı tavla tahtasından “toplamaktır”. Her oyuncu, diğer oyuncunun ilerlemesini engelleyebilir. Oyunun amacı, ister yüz yüze ister çevrimiçi oynayın aynıdır.
Tavla Tahtasını DizmeHer renkten 15 pul vardır (pul, bir tavla taşıdır).Tavla tahtasındaki boşluklar, dar üçgenlerle gösterilir ve hane olarak adlandırılır. Tavla tahtasındaki haneleri göstermek için, genellikle bir numaralandırma sistemi kullanılır. Hanelerin her biri bir sayıyla temsil edilir; kendi ev tahtanızdaki ilk hane, 1 numaralı hanedir ve son hane, saat yönünün tersine sayıldığında, 24 numaralı hanedir; bu da, rakibinizin ev tahtasındadır.
Tavla tahtasının ilk dizilişi aşağıdaki gibidir:İki pul, 24 numaralı hanede,Beş pul, 13 numaralı hanede,Üç pul, 8 numaralı hanede,Beş pul, 6 numaralı hanede,Rakibinizin pulları, sizinkilerin ayna görüntüsü şeklinde dizilir.Oyunu BaşlatmaOyunu kimin başlatacağını belirlemek için, her oyuncu bir tane zar atar. Zarın, çubuğun sağ tarafında, tavla tahtasının içine konması gerekir. En yüksek sayıyı atan oyuncu, atılan sayıları ilk hamlesini oynamak için kullanarak oyunu başlatır. Oyunun yönü, 24 numaralı haneden 1 numaralı haneye, saat yönünün tersinedir.Oyunun başlangıcında, oyunun değeri bir puandır (parasal olarak, yani dolar cinsinden ifade edilen taban bahse eşittir). Oyuncuların her ikisi de, 64 sayısından başlayıp 2 sayısına doğru giden katlama küpünü çevirerek bahsi katlama teklifinde bulunabilir. Diğer oyuncu, katlamayı kabul edebilir veya oyunu terk edebilir. Katlamayı kabul eden kişi, sonraki katlamayı teklif etme hakkına sahip olur. Katlama, oyunun bahsini çok yükseltebilir.
OyunOyuncular zarları sırayla atar. Bir oyuncu, kendi pullarını zarların gösterdiği sayı kadar taşıyabilir. Her zarın ayrı bir değeri vardır, yani bir oyuncu her pulu, zarların birinde gösterilen hane kadar olmak üzere, zarların her atılışında iki farklı pulu taşıyabilir.Pullar, üç tür “açık” haneye konabilir.boş bir haneye,oyuncunun kendi pulunun bulunduğu bir haneye,rakibin tek bir pulunun (açık pul) bulunduğu bir haneye.Korunmayan açık bir pulun bulunduğu haneye konmak, rakibin pulunun tavla çubuğuna çıkarılmasına yol açar. Açık bir pula konduğunuzda, yazılım, rakibin pulunu tavla çubuğuna koyar. Pulun sahibi, rakibin ev tahtasındaki açık bir haneye koyabilecek bir zar sayısı atıp pulu oyuna geri koyana kadar pul, tavla çubuğunda kalır. Oyuncu, rakibin ev tahtasındaki açık bir haneye denk düşen bir sayıyı iki zarın birinde atamazsa, oynama sırasını kaybeder.Çift atarsanız, yani zarların her ikisi de aynı sayıyı gösterirse, zarların iki katını oynarsınız. Örneğin, üç-üç attıysanız, iki kez yerine dört kez üç hane gidebilirsiniz. Bir pulu dört kez üç hane taşıyabileceğiniz gibi, iki pulu ikişer kez veya başka birleşimlerde de taşıyabilirsiniz. Renkleri aynı olduğu sürece, tek bir hanede bulunabilecek pul sayısında bir sınırlama yoktur. bitti düğmesine bastığınızda veya zarlara tıkladığınızda oynama sıranız biter.Tüm pulları kendi ev tahtanıza taşıdığınızda, pulları toplamaya başlarsınız. Tüm pullarını ilk toplayan oyuncu, oyunu kazanır. Pullarınızı toplarken bir pulunuz kırılırsa, pulunuzu tavla çubuğundan rakibinizin ev tahtasına koymak ve tekrar pul toplamaya başlamadan önce bu pulu kendi ev tahtanıza taşımak zorundasınız. Rakibiniz bir pulunu toplamadan önce siz tüm pullarınızı toplarsanız, “mars” etmiş olursunuz. Mars, oyunun bahsinin iki katını kazandırır.Tüm pullarınızı tavla tahtasından toplamışsanız ve rakibiniz hiçbir pulunu toplayamamışsa ve sizin ev tahtanızda hala bir pulu varsa, bahisler üç katına çıkar. Buna katmerli mars adı verilir. Mars ve katmerli mars, katlama küpü kullanılarak yapılmış katlamaya eklenir ve oyunun bahislerini daha da yükseltir!
Kazanma İpuçlarıVurulmalarını önlemek için, pullarınızı çift halde tutun.Kendi ev tahtanızda iki veya daha fazla açık pul varsa, rakibinizin pulunu kırmayın.Rakibinizin ilerlemesini engellemek için, sıralı altı kapı alın. Altılı sırada hiçbir kırık pul bırakmamaya dikkat edin. Buna “altı kapı kapalı” denir.Rakibinizin ev tahtasında, vurulduğunuz zaman güvenle konabileceğiniz, kapılar alın. Bunlara “rakip ev tahtasındaki kapı” denir.Tavla stratejinizden emin olana kadar, küçük bahislerle başlayın.
Oyun TürleriTek Oyun – Tek oyunda, tek bir rakiple tek bir oyun oynarsınız ve en az bahis kadar, en çok da limit kadar kazanırsınız.Maç Oyunu – Maç oyununda, tek bir rakiple belirli sayıda puan için oynarsınız ve bu puana ulaşan (veya geçen) ilk oyuncu, belirlenen ödülü kazanır. Daha fazla puan almak, kazancınızı artırmaz.
Tavla SözlüğüTavla TahtasıTavla tahtası, oyunun oynandığı tahtadır ve tavla tablası olarak da adlandırılır.
HaneTahtadaki 24 üçgene hane denir. Bir oyunu kazanmanın skorunu kastetmek için de kullanılabilir.
İç Tahta/Ev TahtasıTahtanın, oyunda pulların toplandığı iç veya ev kısmı.
Dış TahtaDış tahta, tavla tahtasının ev tahtasının yanında bulunmayan iki tane çeyreklik kısımdır.
Tavla ÇubuğuTavla çubuğu, tavla tahtasını iki yarıya bölen çubuktur. Pullar, vurulduktan sonra tavla tahtasına girmeyi burada bekler.
PulBir tavla taşına pul denir.
PozisyonPulların tavla tahtasındaki dizilişidir.
Gidilecek Hane SayısıGidilecek hane sayısı, bir oyuncunun tüm pullarını toplamak için gereken toplam hane sayısıdır. Oyunun başlangıcında, her oyuncunun gideceği hane sayısı 167′dir.
Kapı AlmakKapı almak, iki pulu aynı haneye koyup, o hanenin kontrolünü ele geçirmektir.
Bir Haneyi Kontrol EtmekBir haneyi kontrol etmek için, o hanede, rakibinizin konamayacağı şekilde, en az iki pul bulundurmaktır.
Rakip Ev Tahtasındaki KapıRakip ev tahtasındaki kapı, rakibinizin ev tahtasında kontrol ettiğiniz bir hanedir.
AçıkBir hanede, vurulabilen tek bir pul varsa, buna açık denir.
VurmakVurmak, rakibinizin açık pulunun üstüne konmak demektir.
Tek Zarla VurmaTek zarla vurma, zarlardan birindeki sayıyla vurmak demektir.
KoymakTavla çubuğundan, rakibin ev tahtasına pul koymak demektir.
İçeriye Atmakİçeriye atmak, pulları kendi ev tahtanıza taşımaktır.
ToplamakToplamak, bir pulu tavla tahtasından almaktır.
Gidilecek Hane SayısıZardaki sayı / pulun taşındığı hane sayısıdır.
Kırık ZarKötü konan bir zar, “kırık” sayılır ve zarların her ikisinin yeniden atılması gerekir.
ÇiftZarların her ikisi de aynı sayıyı gösterdiğinde, o sayıya sahip dört zar gibi kabul edilir.
Açık Pulda Kapı Almak/Kırıp Kapı AlmakBir açık pulu iki pulla vurup kapı almak.
Kapı BozmakKapı bozmak, aynı hanede bulunan iki pulu ayırmak demektir.
Açık BırakmakBir hanede korumasız (açık) bir pul bırakmak demektir.
Kapı PuluKapı pulu, sahibinin üstüne başka bir pul koymayı düşündüğü, bir hanedeki tek bir puldur.
Altı KapıAltı kapı, arka arkaya altı kapının, bunların arkasında kalmış rakip pulların oynamasını engellediği bir durumdur.
Kapı AzaltmaToplamaya hazırlanmak amacıyla, tüm pullarınız evinizde toplanmadan önce ev tahtanızdaki büyük haneleri boşaltmak.
MarsMars, kaybeden oyuncunun, kazanan oyuncu tüm pullarını topladıktan sonra, hiçbir pulunu toplayamamasıdır. Bu durumda, kazanan oyuncu, katlama küpü değerinin iki katını alır.
Katmerli MarsKatmerli mars, kazanan oyuncu tüm pullarını topladığında, kaybeden oyuncunun hiçbir pulunun toplamamış olması ve kazananın ev tahtasında veya tavla çubuğunda bir veya daha fazla pulunun bulunmasıdır. Bu durumda, kazanan oyuncu, katlama küpü değerinin üç katını alır.
KüpKüp, katlama küpü de denir, altı yüzünün her birinde aşağıdaki sayılar bulunan bir küptür: 2, 4, 8, 16, 32, 64. Küp, bir oyuncu tarafından diğer oyuncuya oyunun bahislerini katlama seçeneği sunmakta kullanılır.
Küpü AlmakBahisleri katlama teklifini kabul eden son oyuncu, küpü alır, yani küpün kontrolü kendisine geçer.
AlmakAlmak, bahsi katlama teklifini kabul etmek ve katlama küpünü almak demektir.
PasPas, bahsi katlama teklifini reddetmek ve oyunu vermek demektir; çekilmek olarak da bilinir.
Oyundan ÇekilmekOyundan çekilmek, oyunu vermek demektir.
Crawford KuralıBir maç oyununda, bir oyuncunun kazanmaya tek bir puanının kaldığı ilk oyuna Crawford oyunu denir ve Crawford kuralına göre böyle bir oyunda katlamaya izin verilmez. Oyun değerleri, mars veya katmerli mars yapılarak yine de iki veya üç katına çıkabilir.
Karşı KatlamaBir oyuncu, katlama teklifini hemen iki katına çıkartıp küpü elinde tutarsa, buna karşı katlama denir. Bu oyuncunun rakibi, karşı katlama teklifini kabul veya reddedebilir. Bu seçenek çevrimiçi tavla oyunlarının çoğunda bulunmakla birlikte, hepsinde mevcut değildir.
Geri OyunBir oyuncu yarışmanın gerisindeyse, fakat rakibin ev tahtasında yine de en az iki kapısı varsa, bir geri oyun stratejisi uygulayarak, son anda bir pul vurur ve rakibin pulunu bir altı kapının arkasında bırakmaya çalışır.
Oyun PlanıÜç ana oyun planı (strateji) vardır: kaçma, engelleme ve saldırma.
Kaçma StratejisiKaçma stratejisi, rakiple mümkün olduğu kadar az etkileşime girer.
Engelleme StratejisiEngelleme stratejisinde oyuncu, engelleyici kapılar almaya çalışır.
Saldırma StratejisiSaldırma stratejisinde, oyuncu, kendi ev tahtasındaki haneleri kontrol ederek, rakibi vurur ve kapı alır.
Tutma OyunuTutma oyunu, savunma veya engelleme stratejisi kullanılarak oynanan oyundur.
Oyun SonuOyun sonu, oyunun oyunculardan birinin pullarını toplamaya başladığı kısmıdır.
Temas PozisyonuTemas pozisyonu, pulların birbirleriyle ilişkili olduğu ve birbirlerini vurabilecekleri veya engelleyebilecekleri bir hanedir.
Salt YarışTüm pullar ev tahtasına doğru gidiyorsa ve önlerinde hiçbir rakip pul kalmamışsa, oyuncuların amacı mümkün olduğu kadar hızla ilerlemektir ve böyle bir oyuna salt yarış denir.